opublikowano:
12.01.2023 r.
Autor: Bartłomiej Lux
Wiele firm na rynku aktywnie przegląda i szuka rozwiązań, które usprawnią im zarządzanie produkcją, zwiększą efektywność ich działań, wprowadzą kontrolę na tym co się aktualnie się dzieje na hali produkcyjnej. Borykamy się z niedoborem surowca, pracowników, mamy opóźnienia w realizacji zlecenia i często pochopnie podejmujemy decyzję o zakupie dodatkowej maszyny, która ma udrożnić nasze moce produkcyjne.
Warto przemyśleć czy to jest teraz miejsce i czas na zakupy maszyn? Może warto się zastanowić nad tym co obecnie jest i jak te zasoby są wykorzystywane?
Podstawą do prawidłowego planowania produkcji i weryfikacji efektywności pracy to tak naprawdę dobrze stworzona technologia i dobrze zwymiarowane w zakresie czasu operacje technologiczne. W wielu firmach technologie są zbiorcze lub uproszone co w niektórych przypadkach jest słuszne, lecz w większości przypadków powoduje, że tracimy kluczowe informacje o przebiegu procesu produkcyjnego.
Rozwiązanie informatyczne jest tutaj drugorzędne.
Możemy przecież rejestrować to co robimy w Excelu, na panelu produkcyjnym w systemie MES, czy też po prostu na kartce papieru. Problem, który widzę w wielu firmach, to element związany z tym „jak przekonać pracownika do rejestracji tego co robi?”. Wiele osób zarządzających produkcją ma podobne problemy a zagadnienie związane z rejestracją to kluczowy element, który ma wpływ na prawidłowe zarządzanie harmonogramem produkcji, rozliczaniem produkcji, kosztami produkcji, kalkulacją i ofertowaniem, a na końcu zyskiem firmy.
Jak to tego podejść? Jakich błędów nie popełniać? Jak skutecznie wdrożyć rejestrację tego co dzieje się na hali produkcyjnej?
Każda zmiana dla pracownika jest trudna i wiąże się z podejrzliwością. Każdy z pracowników zadaje sobie to samo pytanie – „po co mam to robić?” Zastanawia się, czy jak coś mu dłużej zajmie to go zwolnią, a może straci na tym finansowo? Pytań pojawia się coraz więcej. Bardzo często nawet Kierownik Produkcji ma podobne zdanie i nie jest zwolennikiem takiej rejestracji. Daje informacje zwrotne do pracowników, że mają rację, że rejestracja i obsługa komputera zajmie im więcej czasu niż sama praca.
Konkretny model działania
Na podstawie analizy udanych wdrożeń u klientów wysuwa się konkretny model działania, dobra praktyka, którą warto się podzielić. Więc, jak wdrożyć zmianę w organizacji i spowodować, że będzie ona pozytywnie odbierana a inne działy będą niecierpliwie czekały na jej wdrożenie?
- Wdrożenie 5S – pracownicy często podnoszą argument związany z brakiem czasu na rejestrację swojej pracy. Warto rozważyć wdrożenie 5S (Seiri – sortowanie, Seiton – systematyka, Seiso – sprzątanie, Seiketsu – standaryzacja, Shitsuke – samodyscyplina) co zwiększa efektywność pracownika w zakresie obsługi procesu na stanowisku pracy. Pracownik traci wtedy argumenty związane z brakiem czasu, ponieważ odzyskuje go właśnie dzięki metodzie 5S. Nie traci czasu na zagadnienia nie związane ze swoją pracą, odzyskuje czas i wzrasta jego zaangażowanie w zmianę procesu.
- Zmiana systemu wynagrodzenia – zmiana wynagrodzenia w każdej firmie jest trudną zmianą. Nasze doświadczenie są pozytywne w przypadku, gdy przyjęte zostało założenie, że pracownik na zmianie wynagrodzenia nie straci a może tylko zyskać. Wynagrodzenie akordowe, odpowiednie dodatki za akord, dodatki za prawidłową rejestrację, dodatek za 5S są elementami, które motywują pracownika do wydajniejszej pracy.
- Komunikacja zmian – ważny i niezbędnym elementem jest komunikacja zmiany do pracowników działu, w którym zmianę przeprowadzamy, ale też do pozostałych pracowników z innych działów. Dobra komunikacja celów, informacja o postępach zmiany, korzyściach dla pracowników, organizacji jest bardzo ważnym elementem a jest często pomijana w firmach.
Warto rozważyć te kilka aspektów przygotowując się do zmian w tych obszarach. Na początek tylko 3 zmiany, które w bardzo krótkim czasie przyniosą wymierne efekty.
Artykuł ukazał się na platformie LinkedIn autora -> https://bit.ly/3XI8qxt